2014. augusztus 24., vasárnap

Izlandi blogok 6 - Lunda

Jó pár évvel ezelőtt, egy a skandináv konyháról szóló műsorban hallottam először, 
hogy lunda húst sütnek. Sebtiben kutatni kezdtem, mi is az a lunda.
Hát, erre a cukiságra nem számítottam!


Arra meg nem is gondoltam, hogy személyesen is megláthatom.
Vágytam én Izlandra, de nem a lundák miatt.
Na, így kerekednek a nagy történetek.
Én, Pintér Betti Izlandon lundát fotóztam.


Dyrhólaey, Vík közelében, délen.
Ez volt Izland legdélebbi pontja, 
de egy vulkánkitörés okán annyi jég olvadt meg 
és annyi hordalékot hozott magával, 
hogy a legdélebbi pont "elvándorolt" oda, 
ahol a hordalék lerakódott.
Azonban továbbra is ez, az a pont, 
ahonnan úgy juthatunk el egyenesen az Antarktiszra, 
hogy nem érintünk szárazföldet!
Amennyiben szép az idő, ilyesmit láthattunk volna:

 fotó: internet

Mivel esőben sikerült realizálnunk a kirándulást, 
így az én gépemben ilyeneket találtam:


Legendák itt is vannak és három kővé vált lányról szólnak.

Abráziós sziklák. 
A víz szabdalta, mosta, törte a hatalmas köveket, 
így szakadhattak le a partról. 
A folyamat ma is tart és a szél is besegít.


Tehát itt ezen a szeles, az Atlanti-óceán morajlásától hangos helyen fészkelnek a lundák.
A szakadó eső sem állíthatta meg a turistákat, hogy ne fotózzanak.
Vízálló kabát, nyakig húzott cipzár, kapucni.


Láttuk őket, lundáékat 5 méterről és a távoli sziklán is fészkelni...


...és láttuk éttermi kínálatként is. 
Reykjavík világhírű étterme a kikötőben.
Egy egyszerű, inkább ócska kis hely.
Tömegekkel kint és bent.
Kóstolhatsz itt mindent, fóka, rozmár, bálna, lunda...
Nem, én nem. 
Még egyszer én nem és nem is fogok.


Kinek lenne szíve megenni egy madarat, 
akik "holtomiglan" párban élnek és egyszerre csak egy tojást költenek ki?
Rövid a nyár, arra az egy fiókára koncentrálnak.
Nem tartható ketrecben, nem "termelhető".
Vadállat. Csetlik, botlik az úszóhártyás rövid lábaival.
A fejét úgy forgatja, hogy csak a nagyon gyakorlottak tudják befogni az objektívvel.
Íme néhány kép egy kedves baráttól, 
aki nem mellesleg a Fénylő Tekintetű Túravezető címet érdemelte ki kis csapatunktól.

 (fotó: Herpai Imre)
 (fotó: Herpai Imre)
 (fotó: Herpai Imre)
(fotó: Herpai Imre)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése